مردان مبتلا به پیش دیابت باید از خوردن کربوهیدرات ها در هنگام شب پرهیز کنند

13 مارس 2017- یک مطالعه‌ی جدید تصادفی نشان داد مردان میان سال با نمایه‌ی توده‌ی بدنی بالا و مقدار قندخون ناشتای بالا نمی‌توانند کربوهیدرات‌ها را در هنگام شب بخوبی متابولیزه کنند.

این مطالعه بر اساس ارتباط ساعات بیولوژیک(سیرکادین) و زمان بندی خوردن مواد غذایی و اینکه بدن ما چگونه به مصرف کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها پاسخ می دهد، انجام گردید.

 به گفته‌ی محققان موسسه‌ی آلمانی تغذیه‌ی انسانی (DIfE) افرادیکه دارای نشانه‌هایی از مقاومت به انسولین هستند قادر به متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها به یک روش بهینه نبوده و باید از خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات در هنگام شب پرهیز کنند.

 ما می‌دانیم که تحمل کربوهیدرات‌ها در بین افراد مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و فاکتورهای خاصی مانند افزایش فعالیت بدنی که موجب جذب گلوکز می‌شوند، می‌توانند تحمل افراد به  کربوهیدرات‌ها را افزایش دهند، این بدان معناست که بدن به انسولین حساس‌تر شده و قادر به تحمل کربوهیدرات می‌گردد.

در مقابل، به نظر می‌رسد الگوی تغذیه‌ای که در آن خوردن کربوهیدرات‌ها در شب ترجیح داده می‌شود، تحمل گلوکز را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد.

در طول این مطالعه، 29 مرد که از میان آنها 11 نفر به پیش دیابت مبتلا بودند، با دو رژیم غذایی مختلف وB برای مدت چهار هفته تغذیه شدند. هر دو رژیم دارای کالری، کربوهیدرات، چربی و پروتئین یکسان بوده اما زمان بندی خوردن کربوهیدراتها و چربیها در طول روز با هم متفاوت بود. در رژیم غذاییA ، شرکت کنندگان غذاهای غنی از کربوهیدرات را از صبح تا ساعت 1:30 بعدالظهر و غذاهای دارای چربی بالا را از ساعت 16:30 تا 22:00 مصرف می کردند. در رژیم غذایی  B مواد غذایی با چربی بالا در صبح و موادغذایی با کربوهیدرات بالا در بعد از ظهر و شب مصرف می شد. همراه با تغییر نحوه ی خوردن غذا بر اساس این دو رژیم، دانشمندان معیارهای متابولیکی مختلف را در شرکت کنندگان مورد بررسی قرار دادند.

 نتایج نشان داد قندخون مردانی که به پیش دیابت مبتلا بودند، با الگوی غذایی B به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و همچنین کاهش وابسته به زمان روز، در تحمل کربوهیدرات البته نه چندان زیاد در افراد سالم، مشاهده می شود.

 چندین دلیل برای این مسئله وجود دارد، یک تئوری که توسط محققان در حال بررسی است ترشح هورمونهایی مانند هورمون GLP-1  و پپتید YY است که تنظیم کننده ی مقدار قندخون هستند و با ساعت شبانه‌روزی در ارتباط می باشند.

یک فرضیه‌ی دیگر پذیرفته شده اینست که حساسیت به انسولین در تمام سلولهای بدن فرد در ابتدای روز بیشتر است و درهنگام عصر و شب کاهش می‌یابد، درنتیجه مصرف کربوهیدراتها در انتهای روز کارآیی بالایی ندارد. بالا بودن BMI شرکت کنندگان همچنین به کاهش حساسیت به انسولین دامن می‌زند که در ترکیب با زمان بندی نامطلوب خوردن غذا می‌تواند تأثیر بیشتری بر قندخون بر جا گذارد. محققان نتیجه‌گیری نمودند که افراد مبتلا به پیش دیابت باید از خوردن وعده‌های بزرگی از غذاهای مملو از کربوهیدرات در وعده‌ی شام بمنظور کنترل بهتر قندخون خود پرهیز کنند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/men-with-prediabetes-are-more-carbohydrate-sensitive-in-the-evening,-study-finds-94881569.html